Ramadhan! Oh, Ramadhan!



Alangkah syukurnya rasa apabila dapat bertemu lagi dengan Ramadhan. Masa dekat-dekat nak masuk Ramadhan rasa bimbang ajal kandatang sebelum sempat merasai nikmat ibadah di bulan yang cukup mulia ini. Ya Allah, sungguh tidak terhitung nikmat yang Engkau kurniakan kepada hamba-Mu!

1 Ramadhan telah pun berlalu, sekarang kita berada di hari kedua. Sedikit demi sedikit Ramadhan semakin meninggalkan kita kembali setelah 11 bulan kita menanti. Alangkah betapa ruginya sesiapa yang tidak menggunakan peluang beribadah pada bulan yang dijanjikan ganjaran berlipat kali ganda ini. 

Sebagaimana kita tahu, amalan sunat yang dikerjakan pada bulan Ramadhan akan dikurniakan pahala seperti amalan yang wajib pada hari-hari biasa manakala amalan wajib pula di beri ganjaran berlipat-lipat kali ganda! Masya-Allah, betapa Pemurahnya Tuhan kita!

Janganlah kita mensiakan usia Ramadhan yang hanya sebulan dalam setahun. Penuhilah ia dengan amal ibadah dan perkara-perkara yang berfaedah. Ingat! Kita bukan hanya puasa sekadar puasa. Selain berpuasa dengan berlapar dan dahaga, kita juga perlu menjaga anggota tubuh kita seperti mata, lidah, telinga, tangan dan juga fikiran kita daripada melakukan perkara-perkara buruk!

Ayuh, teman-teman! Kita perbaiki nilai ibadah kita! Jadikan Ramadhan kita tahun ini lebih baik daripada tahun lepas! Insya-Allah!



Post a Comment

Terima kasih atas komen yang berhikmah dan baik. Setiap komen anda amat dihargai:)

Terbaru Lebih lama